Profile photo of Guido

door

Storing WKO duurt al meer dan 24 uur, installateur werkt aan oplossing

4 december 2014 in Geen categorie

Minimaal sinds gisterochtend is er een storing in de WKO installatie. Daardoor doet de verwarming het bij bewoners van De Gravin niet. Op dit moment is de storing nog steeds aan de gang. De bewonerscommissie houdt de feiten bij om Mitros aan te kunnen spreken op de gang van zaken.

OPROEP AAN ALLE BEWONERS: Vul onderstaande feiten zoveel mogelijk aan in de reacties. hartelijk dank!

UPDATE 13.16 UUR: Mitros Duurzame Warmte meldt: “We hebben net intern overleg gehad. Hiervoor zijn een aantal acties uitgezet. Theo Theunissen is gevraagd om [met de bewonerscommissie] contact op te nemen. Dit voor communicatie naar bewoners.”

Feitenrelaas

De buitentemperatuur was gisteren gemiddeld -1,2 graden C (De Bilt, bron : KNMI).

Tijd Activiteit
8.30 Een bewoner belt met zijn vaste telefoon met Mitros om een storing te melden aan zijn vloerverwarming.
14.00 Dezelfde bewoner belt opnieuw met Mitros. Hij krijgt te horen dat er donderdag een monteur van Eneco langskomt.
14.09 Een bewoner belt met Mitros om een storing te melden aan haar vloerverwarming. Het rode lampje op haar thermostaat brandt, haar meter loopt, maar de vloer is koud. Bojoura meldt in het gesprek dat ze het al twee dagen niet warm krijgt in huis. Ze wordt doorverwezen naar Feenstra. Die laat weten geen onderhoudscontract meer met Mitros te hebben voor de WKO-installatie.
14.20 De bewoner belt opnieuw met Mitros. Dit keer wordt ze doorverwezen naar ETB Vos. Die laat weten dat ze de installatie geplaatst hebben, maar geen onderhoudscontract hebben met Mitros. Mitros zou weten dat ze daarvoor bij Eneco moeten zijn.
15.08 De bewoner belt opnieuw met Mitros. Dit keer krijgt ze het telefoonnummer van Eneco.
15.27 De bewoner belt met Eneco. Deze zeggen toe vrijdagochtend langs te komen.
18.40 Een lid van de bewonerscommissie vraagt in de Whatsapp groep van de bewonerscommissie of bij meer bewoners de verwarming het niet doet. Bij hemzelf en een andere bewoner doet de verwarming het niet. Het rode lampje van de thermostaat brandt wel, maar de vloer is koud.
18.40-19.00 Zes andere commissieleden melden dezelfde storing in de Whatsapp groep.
19.03-19.14 De voorzitter van de bewonerscommissie belt met meerdere bewoners om de storing en meldingen die reeds zijn gedaan bevestigd te krijgen. Een bewoner geeft aan dat ze eerder op de dag zelf Feenstra, ETB Vos en Eneco heeft gesproken. De eerste twee zeiden geen contract (meer) te hebben met Mitros en dus niet tot actie over te gaan. Eneco heeft toegezegd vrijdagochtend te komen.
19.20 De voorzitter van de bewonerscommissie belt met Eelco IJtsma, projectmanager en WKO-verantwoordelijke bij Mitros Duurzame Warmte, en laat een voicemailbericht achter waarin hij aangeeft dat de WKO in beide gebouwen van De Gravin is uitgevallen. En dat er tegen een bewoner is gezegd dat er pas vrijdagochtend een monteur komt. De voorzitter van de bewonerscommissie geeft aan dat dit onacceptabel is.
19.22 De voorzitter van de bewonerscommissie belt met de meldkamer van Mitros voor dringende storingen buiten kantooruren. Hij wordt te woord gestaan door Anja. Zij geeft aan dat in haar systeem geen informatie staat over wie ze kan benaderen bij een storing aan de WKO. De voorzitter van de bewonerscommissie weigert om zelf bedrijven te bellen. Uiteindelijk stelt Anja voor om bij de piketdienst van Mitros te informeren wat ze kan doen. De voorzitter van de bewonerscommissie gaat akkoord en wil op de hoogte worden gehouden.
19.30 De voorzitter van de bewonerscommissie belt met Theo Teunissen, de buurtbeheerder van Mitros. Theo vindt de situatie vervelend en belooft onmiddellijk te gaan bellen. Theo gaat ook zelf kijken bij De Gravin om te zien wat hij daar kan doen.
19.42 Theo belt de voorzitter van de bewonerscommissie en laat weten dat hij Eelco heeft gesproken. Installateur ETB Vos zou zijn benaderd om de storing te verhelpen.
19.43 De voorzitter van de bewonerscommissie belt andere bewoners om hen bij te praten over de stand van zaken. Tijdens dit gesprek mist hij een oproep van de meldkamer.
19.44 In een voicemail laat Anja weten dat Feenstra opdracht heeft gekregen om naar De Gravin te komen. Feenstra zal de voorzitter van de bewonerscommissie niet bellen.
19.54 Theo belt de voorzitter van de bewonerscommissie en laat weten dat hij ter plaatse is.
20.02 De voorzitter van de bewonerscommissie wordt gebeld door een bewoner over de storing aan de vloerverwarming. Daardoor mist hij een oproep van Eelco.
20.09 Eelco laat een voicemailbericht achter waarin hij laat weten dat hij is gebeld door Theo. “ETB Vos gaat naar de locatie om de storing te verhelpen. Dit is niet terecht hoe dit nu gaat. Ik zal nagaan waarom de storing niet is opgenomen. We zij nu bezig om de storing te verhelpen. Theo is op locatie om een en ander af te stemmen in techniekruimte Ik houd contact met Theo en zorg dat de storing snel wordt verholpen.”
20.27 Theo belt De voorzitter van de bewonerscommissie en meldt dat “het systeem in storing is, de temperatuur is laag.” Zelf kan hij niets doen, maar hij wacht tot ETB Vos ter plaatse is.
21.00 Een bewoner maakt een foto in de techniekruimte van het complex, van de thermometer die de aanvoertemperatuur van het water van de vloerverwarming meet. Deze geeft 18 graden aan.
21.25 Een bewoner laat weten dat ETB Vos ongeveer 15 minuten geleden aan is gearriveerd.
21.42 De voorzitter van de bewonerscommissie ontvangt een sms-bericht van Eelco. Eelco meldt dat de monteurs ‘iets voor negen’ aanwezig waren en bezig zijn om de storing te verhelpen.
21.46 De voorzitter van de bewonerscommissie laat Eelco weten dat de storing al veel eerder op de dag is gemeld en dat hij de volgende dag een feitenrelaas zal sturen. Verder vraagt de voorzitter van de bewonerscommissie om het exacte tijdstip te ontvangen waarop de storing is verholpen, inclusief een foto die de aanvoertemperatuur laat zien van het water voor de vloerverwarming, als bewijs dat de storing ook daadwerkelijk is verholpen.
21.48 Eelco belooft de melding morgen intern verder op te pakken.
Donderdag 4 december 2014
07.12 De voorzitter van de bewonerscommissie heeft nog geen melding ontvangen dat de storing is verholpen. Hij informeert in de Whatsapp groep of iemand al verbetering merkt.
08.15 Een commissielid reageert in de app: Een monteur van Eneco constateert bij hem dat de toevoer van de vloerverwarming steenkoud is. Hij is onverrichter zaken vertrokken. Het probleem zit niet in de woning, maar in het ketelhuis, waar ETB Vos verantwoordelijk voor zou zijn.
Het commissielid stuurt in de app foto’s van zijn thermostaat en thermometer. De thermostaat staat vrijwel op maximaal, het rode lampje brandt. Het is 17 graden in zijn woning.
08.34 De voorzitter van de bewonerscommissie laat Eelco per sms weten dat de storing nog niet is verholpen.
08.52 Een commissielid laat in de app weten dat het nog steeds koud is in zijn woning.
09.00 Eelco reageert op de sms van de voorzitter van de bewonerscommissie. “Gisteravond laat was alles stabiel.” Eelco laat weten dat er opnieuw acties zijn uitgezet. “We begrijpen de urgentie.”
Voorlopig einde feitenrelaas

 

 

Warmtewet:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0033729/geldigheidsdatum_04-12-2014

Artikel 4

  1. De leverancier stelt al hetgeen redelijkerwijs in zijn vermogen ligt in het werk om afsluiting dan wel onderbreking van de levering van warmte te voorkomen, of indien een onderbreking van de levering van warmte optreedt, deze zo snel mogelijk te verhelpen. Afsluiting van een verbruiker wordt in het bijzonder voorkomen in de periode van 1 oktober tot 1 april van enig jaar.
  2. De leverancier stelt een verbruiker tenminste drie dagen van tevoren op de hoogte van door hem geplande werkzaamheden waarbij de levering van warmte aan de verbruiker moet worden onderbroken.

 

Rechten bij storing

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/loket/afnemers-van-energie/warmte/veelgestelde-vragen-over-uw-rechten-bij-een-storing-in-de-warmtelevering/

Uw warmteleverancier moet ervoor zorgen dat u altijd gebruik kunt maken van de warmte. Dat staat in de Warmtewet. Het kan soms gebeuren dat er een storing is. Of dat u tijdelijk geen gebruik kunt maken van warmte door geplande werkzaamheden. Hieronder leggen wij uit wat uw rechten zijn bij een storing en bij geplande werkzaamheden.

 Wat zijn uw rechten bij een storing?

U krijgt een vergoeding voor een storing als deze langer heeft geduurd dan vier uur. Duurde de storing korter dan 4 uur? Dan krijgt u geen vergoeding.

U krijgt 35 euro bij een onderbreking van 4 tot 8 uur. Voor iedere 4 uur dat de storing langer duurt, hebt u recht op een extra bedrag van 20 euro. De warmteleverancier moet de compensatie binnen 6 maanden na het herstel van de storing aan u betalen.

 

23 reacties op Storing WKO duurt al meer dan 24 uur, installateur werkt aan oplossing

  1. Zou het niet verstandig zijn als we met alle bewoners een advocaat inschakelen.
    Ik denk namelijk niet dat we verder komen zo met mitros .

  2. Ik krijg het nog steeds niet warm gestookt in huis en heb sterk het idee dat de storing nog steeds niet is opgelost…

    Morgenochtend maar weer bellen

    • Dat vermelde ik net ook. Volgens mij doet ie t gewoon nog steeds niet. vloer is ijskoud.

      • Bij mij is net een monteur langs geweest, die heeft geconstateerd dat mijn installatie in huis goed is alleen de aanvoertemperatuur (ronde metertje op het rode) te laag is, bij mij is die nu 28 graden. Vanuit het ketelhuis is de aanvoertemperatuur 35 graden, maar er is natuurlijk temperatuurverlies op weg naar de woning toe.

        Volgens de voorwaarden hoort de afvoertemperatuur rond de 35 graden te zijn, dit is dus de temperatuur nadat het door de woning is verspreid.

        Ze zijn er dus mee bezig, maar hebben voorlopig geen idee wat er aan de hand is. Ik ga kijken wat hier vanuit de bewoners mee kan worden gedaan.

  3. Superfijn dat jullie deze updates plaatsen!

    Bij mij is het sinds gisteravond ook erg koud! Ik heb vanmorgen om 7.30 met Mitros gebeld. Zij gaf toen aan niet te weten wie er verantwoordelijk was en ik moest om 8.30 maar terugbellen. Dit heb ik gedaan en heb toen ook gevraagd of dit probleem al bekend was / was gemeld door andere bewoners. Het antwoord was toen nee, wat gek is nu ik hier lees dat er gisteravond al wel een hele belhistorie is geweest.
    Vervolgens zou ik teruggebeld worden voor het maken van een afspraak, maar dit werd niet gedaan. Na een tijd zelf nog een keer teruggebeld en toen werd wel gemeld dat het om een algemene storing ging. Ik hoop maar dat we er snel weer warm bij zitten.

  4. Het meest erge van alles is dat ik een baby van 3 weken oud thuis heb liggen in de kou.

  5. Hier op de 6e is het ook al dagen stervenskoud. 17 graden terwijl we alle draaiknoppen op maximaal hebben staan (rode lampje). Extra vesten, twee paar sokken, wat een ellende. En dat voor 110 euro per maand. Hopelijk wordt t nog eens gemaakt, anders wordt het een koude kerst. Dan hoef ik geen ijssterren op de ramen te knutselen dit jaar. (Misschien wel aanplakbiljetten, zichtbaar voor heel Hoograven, met de tekst; Mitros laat ons in de kou.) maargoed, wij gaan eerst ook maar bellen.

    • Pfff buitengewoon lang in de wacht. Zal te maken hebben met het intern overleg van Mitros?

  6. Goedemiddag allemaal,

    Bij mij heeft de vloerkoeling en verwarming ook nooit naar behoren gewerkt! Nu dit dus ook weer!
    Waar ik niemand over hoor is het feit dat we ook nog steeds geen afrekening hebben gehad!!!!!!!!! ik weet niet hoe ze een afrekening willen maken met iets wat niet naar behoren functioneert?! Maar o wee als we moeten bijbetalen,dan moet dat wel binnen een week maar als wij klachten hebben geven ze geen thuis!

    • Hoi Samantha, dat de eindafrekening al ruim vier maanden te laat is, is inderdaad onvoorstelbaar. Naar de bewonerscommissie heeft Mitros Duurzame Warmte aangegeven dat de eindafrekening uiterlijk voor de Kerst komt. Voor het nieuwe jaar organiseert de bewonerscommissie een bewonersavond waar we de eindafrekening en vragen daarover zullen bespreken.

      • Bedankt Guido! Top voor je snelle antwoord! Ik wil graag van de partij zijn met de bewonersavond! Er is veel helaas om over te klagen ondanks dat ik heel blij ben met mijn huisje! Hoop dat jij er ook prettig woont! Het is nu dus koud in huis……..hoop dat het wordt opgelost! Trouwens weet je wat ik ook heb in de douche? Allemaal gele vlekken aan de randen van het plafond en dat komt niet omdat ik het niet ventileer want ik douche vaak na sport op mijn werk. Hoor jij dit toevallig ook vaker? Groetjes Sam.

    • Hoi Samantha, Dat klinkt als kalkaanslag, anders zou ik het niet weten. Je zou eens kunnen kijken of je het weg krijgt met schoonmaakazijn. Als niet, melden bij Mitros.

      • dat kan helpen door beter te ventileren. Even de ventilatie af en toe wat hoger zetten?

      • Ik douche (als ik al douche thuis) met dat ding op 3 en de deur open………….dus daar ligt het niet aan denk ik.
        Maar goed ik bedank jullie voor jullie antwoord en bel maar weer eens naar mitros!

      • dan kan het ook wel lekkage zijn…

  7. Bij mij is het nog ijskoud, heeft het nut om weer te bellen met mitros of wachten op een update?

    • Hoi Fatos, ja, dit is erg vervelend. Ik raad iedereen aan om te bellen. Het levert waarschijnlijk niet direct iets op, maar maakt wel duidelijk dat wij als bewoners dit niet meer accepteren. Ik heb nog steeds geen update van Eelco (de man van Mitros die hier over gaat) over de vorderingen rond de reparatie. Zodra ik wat hoor, zet ik het hier op de site.

      • Hoi Guido, bedankt voor jeantwoord. Ikgadanweer bellen..hadgisterenookgebeld. Maar kreegdezelfdedingenentehorenalsdiejij gepist had. Hoppdat wesnel weer warmtehebben.

      • Oktypengaat niet lekker.. ikbedoel gepost :)

  8. Omdat ik niet wist dat het een groter probleem was heb ik net een half uur met mitros en eneco aan de lijn gehangen 4-12-2014 11:05. Eneco stuurt vandaag een monteur hebben ze belooft. Maar ik betwijfel of hij wat kan doen.

    Ik ben al weken bezig om een afspraak te maken omdat het vaak veel te warm is (24 gr C), ookal staat de thermostaat op koelen (blauw). En dan trek ik de stekker er maar weer uit. Dus het blijft een inferieur systeem.

  9. Hoe werkt het eigenlijk wanneer je een digitale thermostaat wilt laten plaatsen?
    Die draaiknop wordt volgens mij niemand blij van?

    • Hoi Claudia, ik weet alleen dat in het buurthuis wel digitale thermostaten zijn geplaatst. Hoe je die in je woning krijgt? Vragen? Lief kijken? Betalen? Ik zou het echt niet weten…

  10. Fijn, ik wilde net gaan bellen.
    Nu weet ik dat het een algemeen probleem is.
    Mijn vloerverwarming heeft nooit naar behoren gewerkt, dus dacht dat het (weer) aan mijn woning lag.

    Superfijn deze update, TOP!!